غرش سلاطین فوتون در غرفه ایران‎خودرودیزل




۲۷ام تیر ۱۳۹۷ ماشین و خودرو

به گزارش اخبار خودرو ،  شرکت‌ ایران‌خودرو به‌عنوان نخستین خودروساز کشور سال‌های بسیاری است که با همکاری بخش دیزلی خود، در سگمنت‌های مختلف کاروتجاری از‌جمله خودروهای سنگین و سبک باری، فعالیت می‌کند و توانسته‌ است موفقیت‌های زیادی را در این زمینه به ثبت برساند. ایران‌خودرودیزل درحال‎حاضر با همکاری شریک چینی خود، دو محصول باری سنگین و پیکاپ بنزینی فوتون را به بازار کشور عرضه می‌کند. هرچند در بخش باری‌های سنگین کشور، رقابت سنگینی وجود دارد اما انتخاب درست پیکاپ بنزینی، خلأ بازار را در این سگمنت نشانه گرفته است و علاوه‌بر آن به تکمیل سبد محصولات ایران‌خودرودیزل نیز کمک خواهد کرد. کامیون فوتون نیز از نظر قیمت و کیفیت، قابلیت رقابت با بسیاری از خودروهای موجود در بازار را دارد. ایران‌خودرودیزل از امروز تا ۲۹‌تیرماه در نمایشگاه خودرو شیراز شرکت خواهد کرد و محصولات خود را ازجمله پیکاپ و کامیون فوتون، در معرض دید عموم قرار خواهد داد. به بهانه حضور این تجاری‌ساز بزرگ کشور در نمایشگاه شیراز به بررسی دو محصول باری سبک و سنگین (فوتون) ایران‌خودرودیزل می‌پردازیم.

کامیون فوتون H4

کامیون ۲*۴ فوتون H4 از‌جمله محصولات مطرح خودروسازی فوتون است که با برند آئومان شناخته می‌شود. این کامیون با برخورداری از موتور کامینز ISM11E4 قدرتی معادل ۴۴۰‌ اسب‌بخار و گشتاوری معادل ۲۰۶۰ نیوتون‌متر در هر ۱۲۰۰ دوربر‌دقیقه تولید می‌کند. موتور به‌کار رفته در این خودرو با حجم ۱۰۸۰۰ سی‌سی و تجهیز به توربوشارژ، مطابق استاندارد‌های آلایندگی یورو۴ اروپا طراحی شده، همچنین موتور کامینز به‌همراه دیگر تجهیزت این کامیون، آن را برای جاده‌های صعب‌العبور مناسب کرده است. آنچه این خودرو را در مقایسه با دیگر رقبای چینی متمایز می‌کند، شاسی آن است که بر اساس تکنولوژی مرسدس‌بنز طراحی شده است. این شاسی‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که با گیربکس، بیشترین هماهنگی را دارند و مصرف سوخت را کاهش می‌دهند. لازم به ذکر است ‌گیربکس به کاررفته در این خودرو، ZF دستی بوده و از ۱۶‌دنده جلو و ۲ دنده عقب بهره می‌برد. نوع این گیربکس‌ها تک‌صفحه‌ای خشک و عملکرد آن هیدروپنوماتیکی است. تجمیع این موارد فنی در کنار یکدیگر، عملکرد مناسبی را برای این کامیون چینی- اروپایی به ارمغان آورده است. 

نگاهی به خودروسازی فوتون

خودروسازی فوتون‌موتور چین که در زمینه تولید کامیون، اتوبوس، خودروهایی با کاربری‌های مختلف و ماشین‌آلات کشاورزی فعالیت می‌کند، به‌عنوان زیرمجموعه‌ای از خودروسازی «بایک» شناخته می‌شود. این در حالی است که فوتون در بخش تولید کامیون‌های سنگین خود با شرکت آلمانی دایملر همکاری می‌کند و محصولات این گروه را با برند آئومان به‌فروش می‌رساند. ورود دایملر به کامیون‌سازی فوتون، چهره محصولات باری سنگین این شرکت را متحول کرد و با اعتباربخشی به آن، توانست جایگاه مناسبی را برای محصولات آئومان در بازارهای جهانی رقم بزند. خودروسازی فوتون همچنین در محصولات خود از موتور و شاسی‌های کامینز بهره می‌برد.

طراحی ظاهری و بدنه

مهندسان و طراحان کامیون آئومان تلاش کرده‌اند این کامیون را مناسب بازارهای اروپایی طراحی کنند تا بتواند بازارهای بیشتری را در اختیار بگیرد. در طراحی این خودرو یک جلوپنجره سیاه به‌کار رفته است که منقش به دو خط نقره‌ای بوده و لوگوی فوتون روی آن خودنمایی می‌کند. طراحی چراغ‌های جلو و جانمایی آنها، همچنین مه‌شکن این خودرو به‌گونه‌ای است که زیبایی آن را دوچندان کرده و ظاهر آن را در مقایسه با دیگر مدل‌های چینی متفاوت‌تر و باعث اروپایی‌تر شدن آن شده است. همچنین طراحان فوتون سعی کرده‌اند بیشترین هماهنگی بین سپر جلو با چراغ‌های جلو را ایجاد کنند. خودروسازی فوتون به‌منظور بالابردن پایداری بادشکن‌هایی را روی بدنه این خودرو تعبیه کرده است. برخلاف طراحی بدنه اروپایی به‌نظر می‌رسد در طراحی داخل کابین این خودرو از ژاپنی‌ها الهام گرفته شده باشد. فوتون با در نظر گرفتن فضای کافی در کابین، به راحتی و رفاه رانندگان اهمیت بسیاری داده است. جا‌لیوانی‌ها، کنسول‌ها و محفظه‌های بسیاری که برای نگهداری وسایل طراحی شده‌اند، نشستن پشت فرمان را برای راننده این کامیون، راحت و آسان کرده است. از دیگر تجهیزاتی که در این خودرو به‌منظور راحتی رانندگان در نظر گرفته شده است، می‌توان به سیستم تعلیق بادی صندلی راننده با قابلیت تنظیم در حالت‌های مختلف، قابلیت تنظیم ارتفاع و شیب اشاره کرد. 

پیکاپ بنزینی تونلند

بازار پیکاپ‌های ایران در سال‌های گذشته با نبود نمونه‌های رقابتی مواجه بوده و مدل‌های موجود در این سگمنت معمولا در سطوح بالای قیمتی قرار گرفته‌اند؛ نمونه‌هایی مانند هایلوکس که کوتاه‌مدت وارد بازار شد و نتوانست مشتریان زیادی را به خود جلب کند. البته متقاضیان بسیاری به‌دنبال مدلی بودند که در سطح قیمتی متوسط عرضه شود. ایران‌خودرودیزل از معدود خودروسازانی بود که با انتخاب پیکاپی در این سطح، توانست پاسخگوی نیاز بخشی از مشتریان بازار وانت‌ها باشد. پیکاپ فوتون مجهز به موتور ۴G69 بنزینی بوده که قدرت‌ آن ۱۳۰اسب‌بخار است. این موتور گشتاوری معادل ۲۱۰ نیوتون‌متر تولید می‌کند. موتور ۲۴۰۰ سی‌سی و ۴‌سیلندر پیکاپ بنزینی فوتون، استانداردهای آلایندگی یورو۴ را پاس می‌کند. موتور این خودرو با گیربکس ۶سرعته (۵دنده جلو و یک‌دنده عقب) AISIN هماهنگ شده است. فوتون تونلند به‌صورت تریلر و در انواع تک و دوکابین و همچنین تک یا دودیفرانسیل طراحی شده است. این پیکاپ چینی را می‌توان نمونه  یک‌تنی در نظر گرفت، چرا‌که توانایی حمل ۹۲۵ کیلوگرم بار را دارد. این در حالی است که این خودرو بین ۲ تا ۲٫۵تن توانایی یدک‌کشی دارد. همچنین به‌دلیل برخورداری از ابعاد بزرگ، پیکاپ فوتون امکان جابه‌جایی ۵ مسافر را به‌طور هم‌زمان دارد. مصرف سوخت این پیکاپ به‌ازای هر ۱۰۰کیلومتر در شهر، ۹٫۷ لیتر و خارج‌ شهر ۷٫۴ لیتر است.

 


مطالب پیشنهادی