هر 15 روز یک بار با بحران مواجه می‌ شویم




۲۴ام اسفند ۱۳۹۶ ماشین و خودرو

در نشست انجمن واردکنندگان خودرو با خبرنگاران مطرح شد

به گزارش اخبار خودرو ، نشست انجمن واردکنندگان خودرو با خبرنگاران، در آستانه سال نو برگزار شد. در این نشست رئیس انجمن واردکنندگان خودرو بیان کرد: «واردکنندگان خودرو هر ۱۵روز با یک بحران روبه‌رو هستند.»

کوروش مرشد سلوک در پاسخ به سوال خبرنگار «پروفسور استون» درباره مصوبه جدید هیات‌دولت برای تعیین تعرفه ۱۱۵درصدی ترخیص خودروهای بالای ۴۰هزاردلاری که در گمرک مانده‌اند، گفت: «این خودروهای در گمرک‌مانده، پیش‌فروش شده‌اند و مشتری‌ها در انتظار ترخیص کالاها هستند. همه برندها قرارداد دارند و قیمت نهایی شده است. درحال‌حاضر مشتری منتظر ترخیص با قیمت قبلی است اما با افزایش ۴۰درصدی قیمت روبه‌رو می‌شود. بسیاری از برندها اتفاقات پیش‌بینی نشده را در قراردادها لحاظ کرده‌‌اند، درنتیجه پی‌آمدهای بالارفتن قیمت، به مشتری تحمیل می‌شود که اختلاف مصرف‌کننده و واردکننده را به‌دنبال داشته و مطمئنا شکایت‌های بسیاری در مراجع مطرح خواهد شد. در این جریان برندها با پرداخت خسارت دیرکرد و هزینه انبارداری مواجهند و این موضوع سود واردکننده را از بین می‌برد.»

مرشدسلوک در ادامه گفت: «ما به‌عنوان انجمن می‌توانیم این حرکت را مذموم بدانیم و دلایل ایجاد چنین حرکاتی را تشریح کرده و به‌جای تکذیب، درمورد آن صحبت کنیم.»

وی عنوان کرد: «دولت شرایطی را ایجاد می‌کند که باعث ایجاد رانت می‌شود و بعد به‌دنبال گرفتن کسی می‌رود که از رانت استفاده کرده است. درحالی‌که مساله باید به‌صورت ریشه‌ای حل شود. زمانی‌که ما در پروسه انجام ثبت‌سفارش دست داشتیم، تخلفات را اعلام کردیم، اما بعدازآن نقش نظارتی انجمن در این خصوص قطع شد.»

مرشد سلوک با اعلام اینکه سهم واردات خودرو ۷۰هزاردستگاه است، گفت: «این رقم دربرابر یک‌میلیون‌و‌چهارصدهزارتومان سهم تولید، تنها ۵درصد از بازار را در بر می‌گیرد.»

وی بیان کرد: «در سال آینده به‌طور قطع مجلس به موضوع تعرفه‌ها ورود و آن را اصلاح خواهد کرد.»

ورود ۱۹هزارخودرو به‌صورت غیرقانونی

نایب‌رئیس انجمن واردکنندگان خودرو نیز در این نشست با بیان اینکه از دی ماه سال ۹۵ تاکنون ۱۴دستورالعمل بسیار مهم صادر شده است، گفت: «غیرفعال‌شدن گری‌مارکت موجب شد فعالان این حوزه در فرصتی که داشتند، از تمام حق ثبت‌سفارش استفاده کنند و ۴۰درصد بیشترازحد معمول واردات در ۶ماهی که ثبت سفارش اعتبار دارد، خودرو ثبت و وارد کنند که دولت با دیدن این موضوع بابت واردات خودرو نگران شد.»

فرهاد احتشام‌زاد ادامه داد: «همزمان با این موضوع، مواردی مانند توقف ثبت‌سفارش، افزایش استانداردها به ۵۱ و بعد از آن ۸۵مورد، اسقاط خودروهای وارداتی ۸برابر تولیدشده‌ها، حذف مشوق مصرف سوخت، افزایش تعرفه‌ها و… اتفاق افتاد. پس‌از آن ثبت‌سفارش برای هر دوگروه واردکننده رسمی و گری‌مارکت باز شد. یعنی ما به حالت قبل برگشتیم با این تفاوت که درآمد دولت از این طریق افزایش یافت.»

وی عنوان کرد: «تمام این اتفاقات که نتیجه تصمیم‌های غیرسیستمی و ناهماهنگ است، باعث ایجاد شرایطی می‌شود که فعالیت اقتصادی در کشور ما را توجیه‌ناپذیر می‌کند. درواقع پارامتری که مشخص می‌کند کدام کشور برای سرمایه‌گذاری مناسب است، رفتار دولت آن کشور با بخش خصوصی است. بنابراین ما با عدم ثبات، سرمایه‌گذار داخلی را فراری می‌دهیم و سرمایه‌گذار خارجی هم جرات نمی‌کند وارد کشور شود.»

وی ادامه داد: «درنتیجه این تصمیمات غلط، نزدیک به ۱۹هزارخودرو به‌طور غیرقانونی در این مدت وارد کشور شده‌اند. ثبت‌سفارش‌هایی تمدید شده که مجوز نداشته یا خودروهایی ترخیص شده که ثبت سفارش آن‌ها به‌صورت کامل انجام نشده است. ما در انجمن برای رفع این موارد، در این مدت با نهادهای نظارتی همکاری کرده‌ایم و در این راستا ۱۰۰کارت بازرگانی تعلیق شده است.»

رانت، نتیجه فضای نامطمئن اقتصادی

احتشام‌زاد عنوان کرد: «بودجه دولت براساس تعرفه قدیم بسته شده است و دولت با اشراف به این موضوع که بعد از ارائه بودجه چه اقداماتی خواهد کرد، این تصمیم را گرفته است تا شاید بتواند به درآمد مشخص شده خود از محل واردات خودرو دست پیدا کند. سال ۹۷ برای واردکنندگان خودرو سال خوبی به‌نظر نمی‌رسد و ادامه این روند به‌معنای سرکوب تقاضای کیفی واردکننده‌هاست.»

دبیر انجمن نیز در این نشست بیان کرد: «در زمان بسته‌بودن سایت ثبت‌سفارش به واردکنندگان پیشنهادات خلافی داده می‌شد که به‌ازای ۵ تا ۲۰میلیون‌تومان، ثبت سفارش برای آن‌ها انجام شود.»

مهدی دادفر اضافه کرد: «وقتی فضای بی‌اعتمادی اقتصادی ایجاد می‌شود، افراد به رانت رو می‌آورند.»



مطالب پیشنهادی