طرحی که سه‌سال قبل تدوین شد، اما اجرای آن ابتر ماند




۱۰ام اسفند ۱۳۹۶ ماشین و خودرو

تاثیر توسعه صنایع، به‌خصوص صنعت خودرو به‌عنوان حوزه‌ای که نقش موثری در اقتصاد ایفا می‌کند و سهم قابل‌ملاحظه‌ای در تولید ثروت و تولید ناخالص ملی کشورهای خودروساز دارد، شاید مهم‌ترین دلیل برای نگاهی ارزیابانه به آن باشد تا بلکه مشکلات و مسائلی که در این بخش از صنعت در کشور ما وجود دارد، برطرف شود. بر این اساس کارشناسان، صاحب‌نظران و فعالان نظرات مختلفی دارند.

به گزارش « اخبار خودرو » ، در این رابطه سرگروه صنعت، نوآوری و مدیریت دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به اینکه الگوی توسعه صنعتی باید موردارزیابی قرار گیرد، گفت: «لازم است بررسی شود آیا الگوی توسعه‌ای که تا به امروز در این زمینه داشته‌ایم و عمدتا مبنای تصمیم‌گیری سازمان‌ها و سیاست‌گذاران بوده است، باید به همان شکل سابق ادامه یابد یا خیر؟»

جواد نوری با بیان اینکه در دهه‌های گذشته تلاش‌های زیادی برای توسعه علم، فناوری و نوآوری در صنعت انجام شده است، اظهار کرد: «باید ببینیم سیاست‌هایی که تا امروز اتخاذ شده، چه بوده است و آیا می‌شود سیاست‌های موجود را تکمیل کرد تا راه گذشته اصلاح شود و راه آینده را بهتر از قبل ادامه داد؟»

وی ضمن توضیح این مطلب که باتوجه‌به راه‌های رفته و تجربه‌های موجود دو پیشنهاد عملی وجود دارد، افزود: «پیشنهاد اول تغییر رویکرد الگوی توسعه صنعتی است. چراکه الگوی موجود، توسعه صنعتی محصول‌محور است. درحالی که می‌شود آن را عوض کرد و به توسعه صنعتی فن‌آوری‌محور تبدیل کرد.»

بلاتکلیفی قطعه‌سازان در توسعه خودروسازی

قطعه‌ سازی

طرح توسعه‌ای که ابتر ماند

نوری در ادامه با اشاره به اینکه در سال‌های ۹۳ و ۹۴ طرحی با این محتوا در سازمان گسترش و نوسازی صنایع کشور تعریف شد، تاکید کرد: «در پایان طرح، بیانیه طرح توسعه صنعت ساخت قطعات کشور تدوین شد که آن زمان وزارت صنعت، معدن و تجارت، ایدرو، سازمان صنایع هوایی، مدیران عامل ایران‌خودرو و سایپا، انجمن‌های قطعه‌سازی و چند نهاد دیگر این بیانیه را امضا کردند.»

وی با بیان اینکه این طرح نزدیک به فاز اجرایی بود که به دلیل مشکلات نقدینگی و البته تغییر ریاست عامل ایدرو، متاسفانه ابتر ماند، گفت: «به‌تازگی بحث‌هایی مطرح است که موضوع اجرای این طرح مجددا دنبال شده و به اجرا برسد.»

جواد نوری با اعلام اینکه ما برای طراحی و تدوین این الگو، روش‌های مختلفی را دنبال کردیم، اظهار کرد: «ازجمله اینکه به‌دنبال تعدادی از دست‌اندرکاران این حوزه، مانند مهندس ویسه، دکتر منطقی، دکتر نیلی و افراد دیگری رفتیم که صنعت خودرو و قطعه‌سازی را به‌خوبی می‌شناسند.»

۷۰درصد ریشه صنایع در قطعه‌سازی است

نوری با اشاره به اینکه یک بحث مبنایی در حوزه این صنعت وجود دارد، گفت: «در این مورد که آیا دخالت دولت در خودروسازی خوب است یا جریان باید به دستان نامرئی بازار سپرده شود، دکتر نیلی معتقد است برای تحقق توسعه کشور، باید دانست لازم است کدام بخش اقتصاد تحریک شود و جمع‌بندی‌ها حاکی از آن است که باید تغییراتی در صنعت به‌وجود آید. بعد از این جمع‌بندی این سوال مطرح می‌شود که کدام حوزه صنعت باید بازتعریف و اصلاح شود تا صنعت پایدار و رو‌به‌رشد باشد؟ که در پاسخ به این سوال نیز دکتر نیلی معتقد است با توجه به شرایط موجود، اگر کارکرد زنجیره تامین تغییر کند، در نهایت توسعه مانا ایجاد خواهد شد.»

سرگروه صنعت، نوآوری و مدیریت دانشگاه صنعتی شریف همچنین با بیان اینکه وقتی قرار است برای اقتصاد کشور نسخه‌ای پیچیده شود، معمولا بر اقتصاد در صنعت خودرو، صنعت هوایی و ریلی، کشتی‌سازی و… تمرکز می‌شود، تاکید کرد: «در حالی که باید توجه داشت این صنایع ریشه مشترک دارند. به‌طور میانگین حدود ۷۰درصد ریشه تمام حوزه‌ها در قطعه‌سازی، تولید تجهیزات و زنجیره تامین قرار دارد.»

به گفته نوری، مهم‌ترین موضوعی که باید موردتوجه قرار گیرد، این است که تقویت بخش قطعه‌سازی، می‌تواند باعث رشد و توسعه سایر صنایع نیز بشود. چراکه تولیدکننده قطعه‌ای مانند کمپرسور، غیر از خودرو، می‌تواند برای محصولی مانند یخچال یا هر کالای دیگری که تولید آن نیاز به کمپرسور دارد، این قطعه را تولید کند.



مطالب پیشنهادی