توليد بنزين به استاندارد يورو۵ رسيد




۴ام اسفند ۱۳۹۶ ماشین و خودرو

علي ادياني نايب رئيس کميسيون انرژي مجلس با بيان اينکه درتوليد حامل‌هاي سوختي مانند بنزين به استاندارد يورو ۵ رسيده‌ايم، گفت: عامل اصلي آلودگي هوا استاندارد نبودن خودروهاي توليد داخل است.


علي ادياني نايب رئيس کميسيون انرژي مجلس با بيان اينکه درتوليد حامل‌هاي سوختي مانند بنزين به استاندارد يورو ۵ رسيده‌ايم، گفت: عامل اصلي آلودگي هوا استاندارد نبودن خودروهاي توليد داخل است.
ادياني در گفت‌وگو با ايسنا در خصوص ضرورت بهينه‌سازي سوخت با استاندارد يورو ۴ و يورو ۵، بيان کرد: پالايشگاه ستاره خليج‌فارس روزانه ۱۲ ميليون ليتر بنزين با استاندارد يورو ۵ توليد مي‌کند و فاز دوم آن نيز خوشبختانه راه‌اندازي شده است و اميدواريم بتوانيم هر چه سريعتر به توليد ۱۲ ميليون ليتر ديگر هم دست يابيم.
وي ادامه داد: پالايشگاه ستاره خليج‌فارس در سه مرحله بايد ۳ تا ۱۲ ميليون ليتر توليد بنزين با استاندارد يورو ۵ داشته باشد که در مجموع ۳۶ ميليون ليتر در روز مي‌شود که اگر اين اتفاق بيفتد ما ديگر نيازي به واردات بنزين نخواهيم داشت.
نايب رئيس کميسيون انرژي مجلس در ادامه گفت: ما در سال ۹۷ بنزين وارد نمي‌کنيم و وزارت نفت به سمتي رفته که در توليد بنزين مورد نياز داخل کشور به خودکفايي رسيده‌ايم و اين يک افتخار بزرگي است اگرچه آن را دير به دست آورديم.
ادياني با بيان اينکه در بودجه ۹۷، مجلس هيچ اعتباري در اختيار دولت براي واردات بنزين قرار نداده است، اظهار داشت: وزارت نفت خوشبختانه با تلاش صنعتگران و دانشمندان داخلي به ويژه با فعاليت و همکاري قرارگاه خاتم‌الانبياي سپاه پاسداران که با افتخار اين کار را به عنوان يک پالايشگاه توليد بنزين ايراني در مدار کار قرار داده است، در بحث توليد بنزين به خودکفايي رسيده‌ است.
نماينده مردم قائم شهر در مجلس با اشاره به اينکه کارشناسان مي‌گويند ۸۰ درصد آلودگي هواي تهران به دليل استفاده از سوخت‌هاي غيراستاندارد است، بيان کرد: بحث آلودگي هوا امروز يکي از چالش‌هاي جدي کلان شهرهاست و ريشه در يک سلسله عوامل متعدد دارد. دليل اول اين است که ما خودروهايي که در مجموعه ناوگان حمل و نقل درون شهري مانند شهر تهران و ديگر شهرها استفاده مي‌کنيم، خودروهايي نيست که در چارچوب استانداردهاي لازم و منطبق با مباحث زيست محيطي و آخرين شاخص‌هاي صنعت به لحاظ آشتي با محيط زيست توليد شده باشد.

وي با تاکيد بر اينکه بخش اعظم آلودگي هواي کلان شهرها به وسايل نقليه مانند موتور سيکلت بر مي‌گردد، افزود: هر موتور سيکلت حدود شش برابر خودروي سواري آلودگي ايجاد مي‌کند. به اعتقاد من مسئولان توليد وسايل نقليه از موتور سيکلت تا کاميون به ويژه خودروهاي سواري بايد به سمت انطباق توليدات‌شان با استانداردها حرکت کنند.
ادياني گفت: اخيرا نقل قولي از يکي از مديران ذيربط در توليد خودرو شنيده‌ام که گفته‌اند برخي از استانداردهايي که ما براي توليد خودروي داخل داريم بنز و هيوندا ندارند. من نمي‌دانم اين نقل چقدر صحت دارد ولي چنين نقل قول‌هايي با واقعيت‌هاي موجود همخواني ندارد.
ادياني با تاکيد بر اينکه يکي از آسيب‌هايي که خودروهاي داخل کشور وارد مي‌کنند اين است که بنزين زيادي را مصرف مي‌کنند، عنوان کرد: آلودگي هواي کلان‌ شهرها ربطي به غيراستاندارد بودن سوخت‌ها ندارد، در سال ۹۰ نيز دعوا و جنجال بنزين پتروشيمي‌را به عنوان عامل آلودگي هواي تهران مطرح کردند و در آن مقطع نيز اين مساله صحت نداشت چرا که يک ليتر بنزين پتروشيمي‌در تهران توزيع نمي‌شد و تمام بنزين‌هايي که در تهران عرضه مي‌شد، بنزين يورو ۴ بود و بزرگ‌ترين دليل هم بر باطل بودن اين حرف آن است که اگر بنزين توليد شده در پتروشيمي‌ها در تهران توزيع مي‌شد و سبب آلودگي هوا از آن بود، چرا اکنون که در سطح تهران بنزين‌هاي يورو ۴ و يورو ۵ عرضه مي‌شود آلودگي آن بيشتر شده است و وضعيت از پنج سال قبل نيز بدتر شده است، اين حرف‌ها غيرکارشناسي است و در آن زمان نيز به انگيزه سياسي براي کوبيدن يک دولت و تخريب آن مطرح کردند.
وي خاطرنشان کرد: مساله آلودگي هواي تهران داراي چند دليل است که در درجه اول استاندارد نبودن خودروهاي داخل کشور يکي از علت‌هاي آلودگي هواست. البته اين به اين معنا نيست که ما بايد مرزها را باز کنيم و ماشين‌هاي خارجي را وارد کنيم. ما بايد ضمن حمايت از توليد داخلي، مديران را مکلف کنيم که توليد ماشين‌ها را صادرات‌محور و رقابت‌محور کنند.


مطالب پیشنهادی