خصوصی ها ناجیان پروژه های نیمه جان




۲۰ام بهمن ۱۳۹۶ ماشین و خودرو

نمایندگان مجلس در گفت و گو با « شروع » مطرح کردند:

زمانی که نرخ بیکاری افزایش می یابد،شکاف درآمدی هم بیشتر می شود و همین موضوع سبب می شود تا حتی اگر اقتصادکشور رشد داشته باشد،این رشد در زندگی مردم ملموس نباشد.

زمانی که نرخ بیکاری افزایش می یابد،شکاف درآمدی هم بیشتر می شود و همین موضوع سبب می شود تا حتی اگر اقتصادکشور رشد داشته باشد،این رشد در زندگی مردم ملموس نباشد.اگرچه دولت به دلیل تنگناهای مالی ناچار به تعیین بودجه های عمرانی کوچک در مقایسه با بخش های هزینه ای خود است،اما توصیه مهم کارشناسان در فصل بودجه ریزی و تدوین قانون به دولت و مجلس واقع بینی برای طرح های عمرانی و در اولویت قراردادن توسعه بر امور جاری است .رشد پایین بودجه عمرانی در بودجه های سالانه یکی از موانع توسعه اقتصادی درکشور محسوب می شود.این موضوعی است که کارشناسان اقتصادی بر افزایش آن تاکید دارند،چه آنکه با کاهش منابع بودجه عمرانی طرح های توسعه ای نه تنها با هزینه بیشتری به اتمام می رسند،بلکه اشتغال که پاشنه آشیل اقتصاد ایران است،هزینه های مضاعفی بر دوش دولت تحمیل می کند.یک بررسی هم توسط مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی نشان می دهد که درسال های  ۷۶- ۹۴  نشان می دهد که  به طور متوسط، ۹۷ درصد از اعتبارات بودجه جاری،محقق شده حال آنکه درهمین بازه زمانی، تنها ۶۹ درصد از بودجه عمرانی محقق شده است.درسال های ۸۱ تا ۹۴  هزینه تأخیر دراتمام طرح‌های عمرانی ۱۱۰ هزارمیلیارد تومان برآورده شده،جالب آنکه برای خاتمه هرطرح در این دوره،به طور متوسط ۲ برابر برآوردهای اولیه، اختصاص یافته است.

وجود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی تعریف شده 

در همین رابطه شادمهر کاظم زاده عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس، گفت: وزارت راه و شهرسازی برای کاهش بدهی های مسجل خود و تسریع در تکمیل پروژه های عمرانی باید بخش خصوصی را به میدان بیاورد.وی  با بیان اینکه بدهی های وزارت راه و شهرسازی به پیمانکاران زیاد است، گفت: بهترین مسیر وزارت راه و شهرسازی در کاهش بدهی های خود با توجه به محدودیت شدید منابع واگذاری پروژه ها به بخش خصوصی و کاهش سهم بدهی ها در این حوزه است.عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه اعتباراتی که برای وزارت راه و شهرسازی در نظر گرفته شده کمتر از منابع مورد نیاز برای پروژه های روی زمین مانده است، افزود: رقم بدهی های مسجل وزارت راه در حال حاضر ۱۱ هزار میلیارد تومان است.

منابع مالی دولت برای تکمیل پروژه های عمرانی کافی نیست

نماینده مردم ایلام، دره شهر، دهلران و بدره در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در حال حاضر رقمی در حدود۴۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه تعریف شده در کشور داریم، تصریح کرد: برای تکمیل این میزان پروژه در کشور نیازمند منابع مالی کارآمد هستیم.کاظم زاده ادامه داد: در حوزه راه های کشور به ویژه پروژه هایی که از اهمیت بیشتری از سوی متقاضی برخوردار هستند باید از طریق اخذ حق دسترسی و عبور و مرور در بحث بزرگراه ها، آزادراه ها و تونل های طویل و تونل های راه سازی به جبران کسری بودجه در این حوزه بپردازیم.

ضرورت انتشار اوراق مشارکت برای جبران کسری بودجه 

وی با بیان اینکه راهکار دیگر کمک به دولت در جبران کسری بودجه و همچنین تکمیل پروژه های عمرانی انتشار اوراق مشارکت است، افزود: این نوع انتشار اوراق نباید از سوی دولت صورت بگیرد بلکه دولت باید تنها مسئولیت تعهد آن را بر عهده بگیرد.این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه انتشار اوراق مشارکت با مجوز و تعهد دولت از طریق شرکت های زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی می تواند تا حدودی به کسری بودجه این بخش کمک کند، تصریح کرد: راهکار دیگر جبران این نوع کسری بودجه ایجاد انگیزه در بخش خصوصی برای مشارکت در تکمیل پروژه ها است.عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: دولت باید به سمتی حرکت کند که به سرمایه گذار واقعی القا شود که سرمایه گذاری در پروژه های عمرانی سود بیشتری به نسبت بانک و غیره است.

عدم تخصیص کامل بودجه سالانه همه‌گیر است

حسین نیازآذری عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس، با بیان اینکه وزارت راه با واگذاری بسیاری از امور به بخش خصوصی می تواند به کاهش بدهی های خود اقدام کند، گفت: بخش قابل توجهی از بودجه این وزارتخانه مانند سایر دستگاه های دولتی تخصیص نمی یابد.وی  با اشاره به مشکلات پیش روی وزارت راه و شهرسازی، گفت: بدهی های وزارت راه و شهرسازی زیاد است اما نه به میزانی که وزیر مدام از آن دم می زند.عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس، ادامه داد: کاهش سهم اعتبارات وزارت راه و شهرسازی در بودجه ۹۷ کل به نسبت سال گذشته به صلاح نیست از این رو باید با ارایه پیشنهاداتی سهم این وزارتخانه را افزایش دهیم.وی با بیان اینکه عدم تخصیص کامل بودجه سالانه به وزارت راه و شهرسازی مشکلات عدیده ای را ایجاد کرده است که این موضوع در سایر وزارتخانه ها نیز مشهود است، افزود: با توجه به اهمیت وزارت راه و شهرسازی و زیرمجموعه های آن باید توجه بیشتری به این حوزه از حیث تزریق منابع صورت بگیرد.نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه عدم تخصیص منابع مصوب به وزارت راه و شهرسازی ناتوانی در انجام وظایف محوله را در پی دارد، تصریح کرد: سازمان برنامه و بودجه باید در تخصیص اعتبارات دقت بیشتری به خرج داده تا به این ترتیب بخش مهمی از مشکلات این وزارتخانه و در پی آن مردم مرتفع شود.

وزارت راه وزارتخانه بی پولی نیست

وی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی وزارتخانه بی پولی نیست، گفت: این وزارت خانه زیر مجموعه ها و توانمندی های مدیریتی و مالی بسیاری دارد که در صورت استفاده درست از آن ها می تواند بهبود شرایط را رقم بزند.نیازآذری با تاکید بر اینکه بهترین راه کاهش بدهی های وزارت راه و شهرسازی واگذاری بسیاری از پروژه های عمرانی به بخش خصوصی است، افزود: بخش عمده ای از اعتبارات این وزارتخانه صرف تامین مالی پروژه های مختلف می شود در صورتی که اگر واگذاری طرح ها صورت بگیرد این موضوع خود منبع درآمدی برای دولت نیز خواهد شد.این نماینده مردم در مجلس دهم، با اشاره به مشکلات پیش آمده برای مجموعه وزارت راه و شهرسازی در بارش برف اخیر، گفت: کمبود منابع و محدودیت های موجود در این حوزه صحت دارد و دولت باید در تزریق اعتبارات مصوب جدیت بیشتری را به خرج دهد زیرا بی توجهی به این وزارتخانه چشم پوشی کردن از آسایش مردم است.عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: برای سلب بهانه های واهی از وزارت راه و شهرسازی در اتفاقاتی مانند بارش برف باید اعتبارات کافی برای آن در نظر بگیریم البته خود این وزارتخانه نیز باید در راستای چابک سازی بیشتر حرکت کند

بودجه سنواتی به تنهایی جوابگوی اتمام طرح های نیمه تمام نیست

صدیف بدری عضوهیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس درخصوص معطل ماندن طرح های نیمه تمام به دلیل کمبود بودجه،با بیان اینکه متاسفانه طرح های نیمه تمام آنقدر زیاد است که این زودی ها به اتمام نخواهد رسید،گفت: با توجه به بالا بودن بودجه جاری کشور نمی توان حتی برای طرح های بالای ۷۰ درصد نیز ردیف بودجه مناسب و اجرایی تدوین کرد.وی با اشاره به اینکه به دلیل عدم تحقق بودجه های عمرانی، پروژه های نیمه تمام از سالی به سال دیگر منتقل شده و تبدیل به معضل برای دولت ها گردیده است، اظهار داشت: دولت در بودجه سال آینده برای طرح های بالای ۷۰ درصد بودجه ای در اولویت قرار داده است که امیدواریم این مسئله به یک سرانجام مطلوبی دست یابد.نماینده مردم اردبیل ،نمین،نیر،سرعین درمجلس با بیان اینکه باید روش های مناسب و اساسی برای تکمیل و بهره برداری طرح های نیمه تمام دیده شود تا این پروژه ها با انتقال به سال های بعیدی به عنوان یک معضل تبدیل نگردد، تصریح کرد: نمی توان همینطوری به تعداد این پروژه ها و طرح های نیمه تمام اضافه و هیچ کاری برای به پایان رساندن آنها انجام نداد، چون این پروژه ها هزینه های بالای را بر دوش دولت و بیت المال خواهدگذاشت.عضوهیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس با تاکید براینکه مطمئنا بودجه سنواتی به تنهای جوابگوی به اتمام طرح های نیمه کاره نخواهد بود و باید ردیف های خاص و ویژه ای برای آنها در نظر گرفت.،‌ افزود: بخش خصوص مسلما یکی از بهترین راهکارها در این بین است و می توان با استفاده از ظرفیت های آنها کمک های فراوانی برای اتمام طرح های نیمه کاره انجام داد.

 بخش خصوصی ناجی اتمام طرح ها 

  بدری در خصوص معطل ماندن طرح های نیمه تمام بدلیل کمبود بودجه، گفت: برای به سرانجام رساندن پروژه های نیمه تمام باید اتکا به منابع مالی دولتی را کم کنیم و به سمت استفاده از بخش خصوصی رفت،چراکه بودجه دولتی مطمئنا نمی تواند جوابگوی این طرح ها باشد.وی با اشاره به اینکه باید با تسهیل و آسان سازی روند واگذاری،شرایط را برای حضور بخش خصوصی و به اتمام رساندن این پروژه ها مهیا کرد،مطرح کرد:متاسفانه هنوز فرهنگ اعتماد به بخش خصوصی دربسیاری از دستگاه های اجرایی ما وجود ندارد و آنها در این امر ضعیف هستند..

لزوم هم اندیشی مسئولان برای اتمام پروژه های نیمه تمام

بدری  افزود: باید با مشارکت دهی بخش خصوصی برای پایان دادن به طرح های نیمه تمام بار مالی که بر دوش دولت سنگینی می کند را برداشت، چرا که اگر بخواهیم جهشی در اقتصاد ایجاد کنیم باید از توان و ظرفیت های بخش خصوصی استفاده شود.وی با بیان اینکه با فراهم کردن زمینه ها،تسهیل قوانین و ارائه تسهیلات مناسب باید فضا را برای حضور بخش خصوصی به منظور اتمام طرح های نیمه کاره فراهم کرد،تصریح کرد: متاسفانه برخی شرکت های دولتی و نیمه دولتی به دلیل منافع خود اجازه  رقابت را از این بخش گرفته اند و به همین دلیل شاهد حضور کم سرمایه گذاران خصوصی در طرح های عمرانی هستیم.وی  با تاکید بر اینکه مطمئنا با بودجه سنواتی و سالیانه نمی توان به این زودی شاهد اتمام طرح های نیمه کاره حتی بالای ۷۰ درصد باشیم،چراکه شرایط مالی دولت برای این امر فراهم نیست،‌گفت:متاسفانه بسیاری از این طرح ها به مرور زمان مستهلک و از ردیف خارج شده اند و حتی دیگر فایده ای برای بهره برداری ندارند، که این امر ضرر به بیت المال و مردم است.


مطالب پیشنهادی