سينماي مستند، يک گام به جلو




۲۷ام آذر ۱۳۹۶ ماشین و خودرو

امير تاجيک
مستندساز و عضو هيات داوران جشنواره سينما حقيقت

جشنواره سينما حقيقت،
يازدهمين دوره خود را پشت سر گذاشت. بزرگترين و مهم‌ترين جشنواره سينماي مستند کشور
که با حضور هنرمندان و فيلمسازان داخلي و بين المللي برگزار گرديد
.

جشنواره امسال داراي
ويژگي‌هايي بود که آن را از جشنواره‌هاي قبلي متمايز مي‌کرد. حضور ۸۶ فيلمساز زن در
ميان صاحبان و دست اندرکاران توليد آثار، پديده مبارکي است که نشان از فراهم شدن فضاي
مناسب براي حضور بيشتر بانوان کشور در عرصه‌هاي فرهنگي مي‌دهد. اين حضور صرفا آماري
نبوده و دستيابي به جوايز برتر جشنواره توسط بانوان نشان از تخصص و تعهد ايشان به ارتقاي
سينماي مستند کشور مي‌دهد
.

اما شايد آنچه نظر
بسياري از کارشناسان را به خود جلب کرده است، حضور پرقدرت بخش خصوصي در توليد فيلم‌هاي
مستند مي‌باشد. طبق آمارهاي رسمي‌حدود ۷۰ درصد آثار ارائه شده به دبيرخانه جشنواره
سينما حقيقت، توسط خود فيلمسازان و با بودجه‌هاي شخصي تهيه شده اند. بدين معني که تمامي‌ارگان‌هاي
رسمي‌و دولتي که بودجه‌هاي حمايتي در اختيار دارند، سهم شان از حجم فيلم‌هاي توليد
شده و ارائه شده به جشنواره، به کمتر از سي درصد مي‌رسد
.

جا دارد که مديران
و سياست گذاران فرهنگي به جاي تمرکز بر مديريت سيستم‌هاي قديمي‌و فرسوده، شرايط را
براي حضور هرچه بيشتر جوانان خلاق و متعهد کشور در عرصه سينماي مستند و کوتاه باز کنند.
ديگر دوران مديريت‌هاي بوروکراتيک و با تاخير گذشته و حجم آثاري که بدون دريافت کوچکترين
حمايتي از سوي نهادهاي رسمي‌موظف، توليد شده اند، نشانگر آن است که هرگونه تعلل در
به روز‌رساني روش‌هاي مديريتي سنتي، به جاماندن نهادهاي مختلف از سيل جاري جامعه هنرمندان
و مستندسازان کشور خواهد انجاميد
.

اساتيد فن و صاحب
نظران معتقدند که ايران اسلامي، به لحاظ سوژه و موضوع، بهشت مستندسازان است. کشور عزيزمان
با بهره‌گيري از فرهنگ غني و اسلامي‌خود، شرايطي را در اختيار هنرمندان قرار مي‌دهد
که به خوبي بتوانند در قالب فيلم‌هاي مستند به آسيب شناسي جامعه پرداخته و همچون آئينه‌اي
صادق، “آنچه هست” را به اطلاع مردم و مسئولان برسانند، تا ان شاء الله در
ايجاد نرم‌هاي اجتماعي و دغدغه در ميان مسئولان امر براي رفع اين معضلات چاره انديشي
شود
.

در اين ميان اخباري
که از حال ناخوش اصحاب فرهنگ و هنر کشور به گوش مي‌رسد، نگران کننده است. بيکاري فيلمسازان
و هنرمندان سينماي مستند و کوتاه در مقابل بودجه‌هاي هنگفتي که از سوي دستگاه‌هاي متولي
صرف توليد فيلم‌هاي داستاني و بلند مي‌شود، هيچ توجيهي ندارد. به راستي با بودجه يک
فيلم داستاني و بلند، چند مستندساز مي‌توانند آثار خلاق و دغدغه مند توليد کنند؟

جشنواره سينما حقيقت
امسال به خوبي نشان داد که پتانسيل‌هاي بزرگي در ميان جوانان اين مرز و بوم وجود دارد.
حال نوبت سياست گذاران و مديران فرهنگي است که از اين ظرفيت براي ارتقاء فرهنگ کشور
بهره برند
.


مطالب پیشنهادی