افزایش تعرفه خودروهای کلاس پایین و متوسط قابل‌قبول نیست




۲۱ام آذر ۱۳۹۶ ماشین و خودرو

عضو کمیسیون صنایع مجلس در گفت‌و‌گو با «دنیای‌خودرو» مطرح کرد

به گزارش اخبار خودرو ، اگر بخواهیم لیستی از مشکلات و مصائبی را که گریبان‌گیر صنعت خودروی کشورمان است، تهیه کنیم قطعا نظام تعرفه‌ به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین مشکلات، در صدر این لیست خواهد بود.

سال‌هاست این تعرفه‌ها وجود دارد و همواره بحث کاهش تدریجی آن با افزایش توان خودروسازان داخلی مطرح است. در این سال‌ها تعرفه‌ها همچنان برقرار بوده و قیمت ارز نیز از ۹۰۰تومان سال ۸۸‌، به بیش‌از ۴هزار تومان در سال جاری رسیده است.

افزایش تعرفه خودروهای کلاس پایین و متوسط قابل‌قبول نیست

افزایش تعرفه خودروهای کلاس پایین و متوسط قابل‌قبول نیست

در همه این سال‌ها واردات خودرو با هر قیمت ارز و به‌رغم کم و زیاد شدن تعداد خودروهای وارداتی، جریان داشته است. ضمن اینکه قرار بر این بوده است با افزایش کیفی و توان خودروسازان داخلی و رسیدن به مرحله رقابتی، این تعرفه‌ها کمتر و کمتر شود، اما حالا نه‌تنها دیگر کاهش تعرفه‌ای در کار نیست، بلکه ظاهرا قرار است این تعرفه‌ها تا سطح بیش از ۱۳۰درصد افزایش پیدا کند.

تعداد بسیار کم خودروهایی با حجم موتور تا ۱۵۰۰‌سی‌سی

درحال‌حاضر چند سطح تعرفه‌ای وجود دارد. درمورد خودروهای هیبرید یک سطح تعرفه‌ای و درمورد خودروهای بنزینی با حجم موتورهای مختلف، سطح تعرفه‌ای متفاوتی داریم.

در خودروهای زیر ۱۵۰۰سی‌سی تعرفه ۴۵درصدی داریم. یعنی تعرفه ۴۰ به علاوه ۵ درصد در این بخش وجود دارد. به‌نظر می‌رسد قرار است تعرفه خودروهای با حجم موتور ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰سی‌سی از ۴۰درصد به ۵۰درصد برسد. در این بخش تعداد کمی از خودروها را شاهد هستیم. خودروهایی مانند رنو کپچر و تویوتا سی‌اچ‌آر در این بخش قرار دارند.

دو برابر شدن قیمت بخش اصلی بازار خودروهای وارداتی

نکته بسیار مهم در بحث افزایش تعرفه‌ها به بخش خودروهای با حجم موتور ۱۵۰۰ تا ۲هزارسی‌سی بازمی‌گردد. در این بخش شاهد حضور بیشترین مدل‌های خودرویی در بازار کشورمان هستیم.

بسیاری از خودروهای وارداتی در این بخش قرار می‌گیرند. قرار است تعرفه این بخش نیز به ۹۵درصد برسد. این یعنی بخش قابل‌توجهی از خودروهای بازار با ۲برابر شدن قیمت رو‌به‌رو می‌شوند. مساله‌ای که درحال‌حاضر و حتی پیش از اعمال تعرفه‌ها نیز شاهد
آن بوده‌ایم.

چند رقمی شدن قیمت برخی از خودروها
همچنین در بخش موتورهای ۲هزار تا ۲۵۰۰‌سی‌سی تعرفه ۵۵ به‌علاوه ۵ درصدی را داریم. این عدد قرار است تا ۱۳۰درصد افزایش پیدا کند. در این بخش هم تعداد قابل‌توجهی از خودروها وجود دارد که در آینده قیمت‌هایی چند رقمی پیدا خواهند کرد.

به‌عنوان مثال ب‌ام‌و ۷۳۰ با رشد قیمتی بسیار فزاینده از ۷۸۰میلیون تومان به بیش از ۱میلیارد تومان رسیده است. میلیاردهایی که دیگر جای میلیون را گرفته‌اند و برای عده‌ای رقمی معمولی به‌حساب می‌آیند.

آزاد شدن واردات خودروهای لوکس با تعرفه ۱۵۰درصدی

اما نکته جالب دیگر درخصوص بحث تعرفه‌های جدید، آزاد شدن واردات خودروهایی است که پیش‌از این لوکس خوانده می‌شد. واردات خودروهای بالاتر از ۲۵۰۰سی‌سی، در چند سال گذشته ممنوع بود اما ظاهرا باموافقت وزیر صنعت به واردات خودروهای لوکس، قرار است خودروهای ۲۵۰۰تا ۳۵۰۰سی‌سی نیز با تعرفه‌ای بیش از ۱۵۰درصد وارد کشور شود.

با این شرایط، نرخ تعرفه که مدت‌ها بود با آن بازی می‌شد و تا مدت‌ها خودروها با این میزان تعرفه وارد کشور می‌شدند و بازار در حوزه واردات به ثبات رسیده بود، دچار تغییرات گسترده خواهد شد و بازار خودروهای وارداتی که در ماه‌های گذشته و با وجود مساله بسته بودن سایت ثبت‌سفارش دچار شوک قیمیتی شده بود، با افزایش تعرفه، جهش وحشتناکی خواهد داشت.

در همین زمینه عضو کمیسیون صنایع مجلس درخصوص اینکه افزایش تعرفه‌ها باید به تایید مجلس شورای اسلامی برسد یا خیر، به روزنامه «پروفسور استون» می‌‌گوید: «در کمیسیون تبصره یک، مجلس این اختیار را به دولت داده است که می‌تواند بنا به شرایط، تعرفه‌ها را تغییر بدهد.»

برخورد مجلس با افزایش تعرفه خودروهای کلاس پایین و متوسط

در ادامه حمیدگرمابی درخصوص افزایش تعرفه‌ها در بخش خودروهای کلاس پایین‌تر گفت: «اگر تعرفه‌ها در بخش خودروهای کلاس پایین (خودروهای ۱۰۰۰تا ۱۵۰۰ سی‌سی) افزایش پیدا کرده باشد، اقدامی‌ است که اصلا قابل قبول نیست.»

وی افزود: «در بخش خودروهای لوکس، چون قشر خاصی از این خودروها استفاده می‌کنند و تعداد کمی از این خودروها وارد کشور می‌شود، مجلس مشکلی با افزایش تعرفه‌ها ندارد؛ اما در بخش خودروهای کلاس پایین و متوسط اگر افزایش تعرفه داشته باشیم، مجلس موضوع را پیگیری خواهد کرد.»

استقبال از افزایش تعرفه خودروهای لوکس

این عضو کمیسیون صنعت مجلس با تاکید بر اینکه مشکلی بابت افزایش تعرفه خودروهای لوکس وجود ندارد، اظهار کرد: «در این بخش به دلیل تعداد کم خودروها مشکل خاصی وجود ندارد، اما افزایش تعرفه در بخش خودروهای کلاس متوسط و پایین، یعنی خودروهای زیر ۲۰۰۰ سی‌سی مشکل به‌وجود می‌آورد.»

گرمابی افزود: «اگر خودروهای کلاس متوسط با افزایش تعرفه روبه‌رو شوند، این مورد را در کمیسیون صنایع بررسی خواهیم کرد.»

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا باید تعرفه‌ها افزایش پیدا کند و شائبه حمایت از خودروسازان خاص صحیح است، گفت: «قاعدتا ممکن است دو هدف در این خصوص وجود داشته باشد. یکی به‌منظور افزایش درآمد دولت و دیگری در بحث حمایت از خودروسازان داخلی. درباره مورد دوم فکر نمی‌کنم دیگر نیازی به حمایت باشد. ما تاکنون به اندازه کافی حمایت کرده‌ایم.»



مطالب پیشنهادی