تخصیص بودجه برای تعویض کاتالیست یک‌هزار تاکسی




۲۰ام آذر ۱۳۹۶ ماشین و خودرو

معاون فنی و بهره‌برداری سازمان تاکسیرانی تهران در گفت‌و گو با «پروفسور استون»:

به گزارش اخبار خودرو ، تعویض کاتالیست حدود یک‌میلیون تومان هزینه دارد و از آنجایی‌که تاکسیرانان تصور می‌کنند نصب کاتالیست بر قدرت و کشش خودرو تاثیر منفی دارد، تمایلی به تعویض آن ندارند. به همین‌دلیل شهرداری و سازمان تاکسیرانی از سال ۹۳ اقدام به تعویض کاتالیست‌ تاکسی‌ها کردند.

روز گذشته نیز کارگروه هوای‌پاک خبر از اختصاص بودجه به شهرداری و سازمان تاکسیرانی تهران داد و تخمین زده می‌شود با این بودجه، کاتالیست یک‌هزار دستگاه تاکسی تعویض شود، بودجه‌ای که باتوجه به وضعیت وخیم آلودگی هوا کافی نیست.

درمجموع از سال گذشته تاکنون حدود 15هزار تاکسی نوسازی شدند یعنی از تعداد 78هزار تاکسی حدود 20درصد نوسازی شده‌اند.

درمجموع از سال گذشته تاکنون حدود ۱۵هزار تاکسی نوسازی شدند یعنی از تعداد ۷۸هزار تاکسی حدود ۲۰درصد نوسازی شده‌اند.

سهم ریز و درشت در آلایندگی

«میانگین ۲۴ساعت گذشته کیفیت هوای تهران تا ساعت ۸ صبح، با شاخص ۱۱۲ در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس جامعه قرار دارد. براساس نتایج پیش بینی کیفیت هوا، انتظار می‌رود همراه با افزایش غلظت آلاینده‌ها تا روز دوشنبه، شرایط کیفی هوای نامطلوب به ویژه برای گروه‌های حساس در اکثر مناطق شهر تهران همچنان حاکم باشد.»

خبر وضعیت کیفیت هوا، اولین اخباری است که بیشتر شهروندان تهرانی صبح را با خواندن آن آغاز می‌کنند. آلودگی هوای تهران داستان تلخی است که تهرانی‌ها به ناچار آن را پذیرفته‌اند و سعی می‌کنند خود را با آن وفق دهند.

در آلودگی هوای تهران کلیه وسایل‌نقلیه سبک‌و‌سنگین حدود ۷۵ تا ۸۵درصد سهم دارند و در ساعت ۲۴ پس از اتمام طرح ترافیک در ساعت۱۹ و ورود کامیون‌ها از ساعت۲۲ به سطح شهر آلودگی هوا تهران به اوج خود می‌رسد.

سه‌میلیون دستگاه موتورسیکلت شهر تهران نیز برخلاف جثه کوچک‌شان پنج برابر خودروها آلایندگی دارند. ۲۵درصد از سهم آلودگی هوا نیز بر گردن کامیون‌ها، اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌هاست.

بودجه‌ای برای هوای بهتر

حالا پس از بررسی‌های چندباره و مرور سهم وسایل‌نقلیه در آلایندگی شهر تهران، کارگروه کاهش آلودگی هوا در چهارمین جلسه خود که با حضور استاندار تهران برگزار شد، ابتدا موضوع حمل‌و‌نقل عمومی و اقدامات شهرداری تهران در حوزه حمل‌ونقل عمومی را مورد بررسی قرار داد و مقرر کرد شهرداری تهران، روی ۳۰۰۰ دستگاه اتوبوسی که در در حوزه ناوگان اتوبوسرانی نیازمند نصب فیلتر دوده هستند، این فلیتر را نصب کنند.

همچنین کاتالیست کلیه تاکسی‌هایی را که نیازمند تعویض هستند، تعویض کند. در جلسه پیشین کارگروه کاهش آلودگی هوا درخصوص منابع مالی این اقدام، صحبت و با اختصاص ۲۰درصد از عوارض آلایندگی که توسط شهرداری‌ها دریافت می‌شود، موافقت شد تا بهانه‌ای برای انجام نشدن این کار وجود نداشته باشد.

بنابراین شهرداری‌ها باید در کوتاه‌ترین زمان این کار را انجام دهند. به‌گفته کیومرث کلانتری، مدیرکل محیط‌زیست استان تهران تعویض کاتالیست‌ها و نصب فیلتر دوده قانون بوده و منابع مالی آن نیز پیش بینی شده است.

لذا شهرداری باید در این خصوص اقدامات لازم را انجام دهد. ضمنا رانندگان تاکسی وظیفه‌ای برای این کار ندارند و این کار باید توسط شهرداری انجام شود.

تعویض کاتالیست هزار تاکسی
معاون فنی و بهره‌برداری سازمان تاکسیرانی تهران در گفت‌وگو با «پروفسور استون» با تاکید بر این نکته که تعویض کاتالیست وظیفه شهرداری و سازمان تاکسیرانی نیست اما شهرداری‌ها و سازمان تاکسیرانی از سال ۹۳ اقدام به تعویض قطعات کاتالیستی به‌منظور کاهش آلودگی هوای تهران کرده‌اند، گفت: « تاکسیرانی از سال ۹۳ تا ۹۵ حدود هشت‌هزار و ۶۰۰ دستگاه کاتالیست تاکسی‌ها را تعویض کرده است. کاتالیست قطعه مصرفی است و باتوجه به پیمایش تاکسی‌ها که روزانه حدود ۲۰۰ کیلومتر است، باید بعد از یک‌سال تا یک‌سال‌ونیم تعویض شود. طبق برنامه‌ریزی تاکسیرانی، تاکسی‎هایی که عمر بیشتر از ۱۰ سال دارند، باید نوسازی شوند و در طرح تعویض کاتالیست قرار نمی‌گیرند.»

سال گذشته حدود یازده‌هزارو۶۰۰ دستگاه تاکسی در تهران نوسازی شدند و از ابتدای سال جاری تاکنون حدود سه‌هزار دستگاه تاکسی نوسازی شدند. درمجموع از سال گذشته تاکنون حدود ۱۵هزار تاکسی نوسازی شدند یعنی از تعداد ۷۸هزار تاکسی حدود ۲۰درصد نوسازی شده‌اند.

ابراهیمی درباره اجرای طرح تعویض کاتالیست‌ها در سال جاری عنوان کرد: «تعداد تعویض کاتالیست‌ها بستگی به بودجه‌ای دارد که در اختیار ما قرار می‌گیرد و پیش‌بینی می‌کنیم با بودجه‌ امسال بتوانیم کاتالیست یک‌هزار تاکسی را تعویض کنیم. اخیرا فراخوانی هم جهت تعویض یک‌هزار دستگاه کاتالیست منتشر کردیم و باید مناقصه آن برگزار شود.»



مطالب پیشنهادی