« ون بیسو » به بازار ایران آمد




۹ام آذر ۱۳۹۶ ماشین و خودرو

مدیرعامل سیف‌خودرو در گفت‌وگو با «دنیای‌خودرو» خبر داد

به گزارش اخبار خودرو ، ون‌ها یا به‌قول فرهنگستان زبان‌فارسی کاروانه‌ها را می‌توان کم‌تعدادترین گروه خودرویی این دوره از نمایشگاه خودرو تهران دانست. این خودروها که برای ترابری گروهی چندنفره انسان‌ها یا اسباب و لوازم حجیم و سنگین استفاده می‌شوند، با بدنه مکعب‌مستطیل‌شکل خود که ابعادی بین دو کلاس استیشن‌واگن و مینی‌بوس دارند، قابل‌تشخیص هستند.

در نمایشگاه خودروی امسال تنها دو غرفه ایران‌خودرو دیزل و سیف‌خودرو مدل‌هایی از این کلاس خودرویی را به نمایش گذاشته‌اند که از میان این دو، MPV عرضه‌شده توسط سیف‌خودرو یعنی ون بیسو‌ام۳ هم از لحاظ مدل خودرو و هم از لحاظ برند آن در ایران کاملا جدید و حتی ناشناخته به نظر می‌رسد.

ون بیسو

ون بیسو

پیش‌از این سیف‌خودرو، نماینده انحصاری سوبارو بود اما در‌حال‌حاضر با خودروی بیسو وارد بازار شده ‌است و خودروهای هائوتای را نیز در سبد محصول خود دارد که نمونه‌های برقی هستند.

شرکت سیف‌خودرو متعلق به هلدینگ فیلیپ‌کو است که در زمینه تولید فرآورده‌های روغنی فعالیت می‌کند. شاهین‌خدامی ، مدیرعامل سیف‌خودرو در گفت‌وگو با «دنیای‌خودرو» خبر از خرید شرکت «مرتب‌خودرو» داد که پیش‌تر محصولات فوسو و پاژن را تولید می‌کرد. با خرید این کارخانه، سیف‌خودرو به سمت تولید رفته و واردات را از برنامه‌اش حذف کرده‌ است.

مشروح گفت‌وگوی ما را با شاهین خدامی درباره این موضوعات می‌خوانید.

 

چه برنامه‌هایی برای تکمیل سبد محصولات خودروهای کاروتجاری سبک خود در دست دارید؟

ون جدید سیف‌خودرو به منظور ورود به حوزه حمل‌ونقل در سبد محصولات ما قرار گرفته است. برای این خودروها استفاده‌هایی مانند هتل‌ها و فرودگاه‌ها در نظر گرفته شده است. خودروهای برقی را هم به‌طور کلی برای تاکسی‌رانی پیش‌بینی کرده‌ایم. البته این خودروها نیازمند زیرساخت‌هایی هستند.

خودروهای برقی ما هم از شارژ slow و هم از شارژ سریع برخوردارند. باتری این خودروها در کف ماشین قرار گرفته است و به‌وسیله ۶ عدد پیچ باز و بسته می‌شود.

در چین امکاناتی فراهم شده که خودروهای برقی با ورود به ایستگاه‌های شارژ، روی جک قرار می‌گیرند و باتری‌های شارژ‌شده جایگزین باتری خالی می‌شوند. زمان موردنیاز برای انجام این کار از سوخت‌گیری در جایگاه‌های بنزین به مراتب کمتر است و در ۳ دقیقه انجام می‌شود.

شاهین‌خدامی ، مدیرعامل سیف‌خودرو

شاهین‌خدامی ، مدیرعامل سیف‌خودرو

برای ارائه محصولات برقی چه اقداماتی را انجام داده‌اید؟
بحث بازارهای برقی توسط شرکت بازارسنجی شد و با تاکسی‌رانی جلساتی را برگزار کردیم و خواسته‌ها و دغدغه‌های آن‌ها در بحث حمل‌ونقل عمومی مدنظر قرار گرفت.

با تحقیقاتی که روی بازار چین انجام شد، فعالیت چند خودروساز را که در زمینه تولید خودروی برقی فعالیت می‌کنند، مورد مطالعه قرار دادیم. خودروهای برقی سدان تولیدشده توسط این شرکت‌ها فضای مناسبی را هم برای بار و هم برای سرنشینان عقب در اختیار قرار می‌دهد.

از این رو تصمیم گرفتیم در پارت‌ اول تاکسی‌های فرودگاهی و تاکسی‌رانی را هدف قرار دهیم.

از سوی دیگر در‌حال‌حاضر زیرساخت‌های موردنیاز این خودروها وجود ندارند. از این‌رو امیدواریم بتوانیم با ایجاد زیرساخت‌های لازم استفاده از این خودروها را فراگیر کنیم تا عموم مردم هم از ‌آن‌ها استفاده کنند.

 

پیش‌بینی شما در زمان‌بندی ورود این محصولات به خط تولید و سگمنت‌های قیمتی آن‌ها چیست؟

تلاش ما این است تا اسفندماه این محصولات وارد خط تولید شوند و تا اواخر فروردین نیز عرضه آن‌ها آغاز شود. قیمت‌گذاری این محصولات هنوز نهایی نشده است اما می‌توانم بگویم نسبت به کیفیت و مشخصات فنی، رقیب سرسختی برای دیگر نمونه‌های مشابه بازار خواهد بود.

 

برای بخش خدمات چه برنامه‌ای در نظر دارید؟

یکی از بزرگ‌ترین دلایلی که «مرتب‌خودرو» را خریدیم، بحث خدمات پس از فروش آن بود. شبکه خدمات «مرتب‌خودرو» مدتی است به آن رسیدگی نشده اما روی کاغذ در هر استان یک نمایندگی دارد و از زیرساخت‌های لازم برخوردار است.

یکی از مواردی نیز که با سوبارو مطرح کرده‌ایم و امیدواریم دستمایه‌ای برای بازگشتش به بازار ایران در سال ۲۰۱۹ میلادی باشد، بحث خدمات است. خدمات به تعداد خودروهای ارائه‌شده می‌تواند گسترش پیدا کند.

بنابراین از زیرساخت‌ تولید استفاده و خدمات «مرتب‌خودرو» را به‌روز می‌کنیم. چراکه شرکت بیسو استاندارد سخت‌گیرانه‌ای برای خدمات دارد.

 

سوبارو نیز در کنار تولید خودروی سواری، طراحی و ساخت مینی‌ون، پیکاپ و پیکاپ‌تراک را نیز در کارنامه خود گنجانده است. دلیل توقف همکاری شما با سوبارو چه بوده است؟

سوبارو را به‌طور کامل کنار نگذاشته‌ایم و همان‌طور که گفتم منتظر ورود محصولات جدید این شرکت به ایران در سال ۲۰۱۹ یا به‌عبارت دیگر منتظر استراتژی جدید بازار شرکت سوبارو هستیم.

تامین خودروهای سوبارو از طرف ژاپنی‌ها به‌دلیل مسائل مربوط به تحریم‌ها و نیز شرایطی که سوبارو در بازار آمریکا داشت، با برخی مشکلات مواجه شد.

سوبارو یک کارخانه در ژاپن و یک کارخانه در کالیفرنیا دارد. بنابراین برای تامین محصولات دچار محدودیت‌هایی بودند اما در برنامه جدید استراتژی بازار قول رفع این مشکلات را داده‌اند.

 

همکاری بیسو با شما در بحث داخلی‌سازی محصولاتش ازجمله ون ام۳ چگونه خواهد بود؟

در وهله نخست تلاش ما این است به‌روزترین محصولات را به خط تولیدمان بیاوریم. بیسو در حال طراحی و ساخت یک مدل سواری بسیار مدرن است که فروش آن در چین نیز هنوز آغاز نشده.

قرارداد ما با این شرکت به‌گونه‌ای است که بتوانیم تمام محصولات جدید و مدرن آن‌ها را در اختیار بگیریم. بیسو خوشبختانه هم در چین خوش‌نام است، هم مشخصات فنی خوبی دارد و هم تیم فنی خبره‌ای را به‌منظور بررسی بازار ایران فرستاده که این امر نتیجه خوبی داشته‌ است.

مشخصات فنی که برای بازار ایران آورده‌اند، تمام خواسته‌های احتمالی مشتریان سخت‌پسند ایرانی را نیز تامین خواهد کرد. در بازه‌ای که ما فعالیت می‌کنیم، رقبای بسیار خوبی داریم و امیدواریم با بالانس قیمت و مشخصات فنی سهم بسیار خوبی را از بازار به دست بیاوریم.

در زمینه داخلی‌سازی این محصولات نیز با تعداد محدودی از قطعه‌سازان داخلی وارد مذاکره شده‌ایم. عمده داخلی‌سازی ما در مرحله نخست روی اجزایی است که خوشبختانه در ایران سازندگان خوبی دارند.

این بخش‌ها شامل شیشه‌ها، باتری، رینگ‌ و لاستیک، سیستم‌های خروجی اگزوز، کمک‌فنر، رادیاتور و… خواهد بود و سهم داخلی‌سازی محصولات بیسو در ایران را با احتساب سهم مونتاژ به بیش از ۳۵‌درصد خواهد رساند.

 

آیا ون بیسو M3 تا پایان سال آینده به بازار عرضه خواهد شد؟

تمام محصولاتی که در نمایشگاه عرضه کرده‌ایم، در یک‌سال آینده به بازار خواهند آمد. همچنین یک مدل دیگر نیز تا پایان سال ۲۰۱۸ به سبد محصولات ما اضافه خواهد شد که در مجموع چهار مدل را رقم خواهد زد.

بیسو؛ برند دوم بایک

خودروسازی بایک زیرمجموعه‌های بسیاری را در اختیار دارد که از این طریق می‌تواند شبکه خود را گسترش دهد. این شرکت تحت جوینت‌ونچر Beiqi-Yinxiang با گروه Yinxiang Motorcycle محصولات هوآنسو را تولید می‌کند و شرکت بیسو را نیز به‌عنوان برند دوم خود در سال ۲۰۱۶ خریداری کرده است.

هرچند شرکت هوآنسو به‌طور کلی مشتریان خودروهای ارزان را در چین هدف قرار داده است اما بیسو به‌نوعی تقاضای مشتریان جوانی را که به دنبال خودروهای گران‌قیمت‌تر هستند تامین می‌کند، درواقع فعالیت بیسو مشابه کاری است که شرکت کوئین برای چری انجام می‌دهد.

دو مدل اولیه این شرکت شامل یک کراس‌اوور با نام T3 و یک پلت‌فرم چندمنظوره با نام M3 شده است. M3 در واقع روی پلت‌فرم مدل H3 هوآنسو تولید شده است. ون چندمنظوره بیسو ظرفیت جابه‌جایی ۷ مسافر را به شکل ۲، ۲، ۳ در اختیار دارد.

مشخصات فنی

 

نوع موتور F18A1 سیستم فرمان فرمان برقی (EPS)
نوع گیربکس ۵ دنده‌دستی (۵T19) مکانیزم قفل غربیلک فرمان برقی
ترکیب موتور ۴سیلندر خطی طول*عرض* ارتفاع (میلی‌متر) ۴۷۶۰*۱۸۱۰*۱۷۵۱
حجم موتور (سی‌سی) ۱۷۹۸ فاصله محوری (میلی‌متر) ۲۸۰۰
بیشینه قدرت موتور (اسب‌بخار) ۱۳۱ فاصله عرضی چرخ‌ها جلو/ عقب (میلی‌متر) ۱۵۵۰/۱۵۵
بیشینه گشتاور موتور (نیوتون‌‌متر) ۱۷۰ تعداد سرنشینان ۷ نفر
استاندارد آلایندگی یورو ۵ سایز لاستیک R16 205/55
سیستم ترمز (جلو) دیسکی- خنک‌شونده وزن خالص (کیلوگرم) ۱۵۱۶
سیستم ترمز (عقب) دیسکی تنظیم برقی صندلی راننده ۶ جهت



مطالب پیشنهادی